Cukry i Słodziki Kasza Ryż Syropy i napoje Fasola Dodatki spożywcze Bakalie bez konserwantów Przyprawy świąteczne Karty podarunkowe
Co warto wiedzieć o kaszy jaglanej?

Co warto wiedzieć o kaszy jaglanej?

    Porady żywieniowe    0 Komentarzy

Kasza jaglana - podstawowe informacje

Kasza jaglana to innymi słowy łuskane ziarna prosa. Choć przez lata była nieco zapomnianym składnikiem jadłospisów, moda na zdrowe odżywianie przywróciła ją do łask. W porównaniu z innymi rodzajami kaszy jest niezwykle bogata w substancje odżywcze oraz witaminy i minerały, dlatego od jakiegoś czasu króluje na stołach, zastępując nawet popularne makarony, ryże czy ziemniaki.

Właściwości kaszy jaglanej

Korzyści ze spożywania kaszy jaglanej jest całe mnóstwo. Jedną z jej największych zalet jest to, że nie zawiera silnie uczulającego glutenu. Bez problemu może więc być składnikiem posiłków osób chorujących na celiakię.
Ponadto dzięki zasadotwórczości świetnie sprawdza się jako komponent diety odkwaszającej organizm. Zasadowy odczyn pomaga neutralizować nagromadzone w żołądku kwasy, więc po ziarna prosa sięgać powinny zwłaszcza osoby spożywające w dużej ilości kawę, gazowane napoje oraz słodycze. Kasza jest także bogatym źródłem białka, witamin z grupy B oraz żelaza, potasu i magnezu. Posiada właściwości antyoksydacyjne – jej składniki łączą się z wolnymi rodnikami. Badania wykazują, że spożycie kaszy jaglanej wpływa również na zmniejszenie poziomu szkodliwego cholesterolu we krwi.
Wzbogacenie jadłospisu o kaszę jaglaną zaleca się także osobom z problemami dermatologicznymi – wysoka zawartość krzemu i cynku pozytywnie wpływa na kondycję skóry, dlatego w diecie osób zmagających się z trądzikiem łuskane ziarna prosa powinny znaleźć szczególne miejsce.

Oczyszczanie organizmu

Dzięki zasadowości kasza jaglana może pomóc nie tylko w odkwaszaniu organizmu, ale także w procesie oczyszczania go z toksyn. Ziarna prosa wskazane są zwłaszcza dla osób, które chcą przejść detoksykację, ale z różnych względów nie mogą pozwolić sobie na głodówkę. Największą zaletą detoksu jaglanego jest to, że w jego trakcie nie odczuwa się głodu oraz spadku formy i pogorszenia samopoczucia. Idealnie sprawdza się więc na przykład u osób, które niekoniecznie odnajdą się podczas restrykcyjnej diety odtruwającej przez wzgląd na aktywność zawodową.

Jak pozbyć się gorzkiego smaku kaszy?

Wiele osób unika spożywania kaszy jaglanej, ponieważ nie każdemu przypada do gustu jej gorzkawy posmak. Można jednak pozbyć się go w bardzo prosty sposób – wystarczy kilkukrotnie dokładnie wypłukać ziarna pod strumieniem bieżącej wody lub przelać ją wrzątkiem. Wówczas kasza straci goryczkę, dzięki czemu może stać się wspaniałym i zdrowym komponentem nawet słodkich deserów.

Choć przepisy na potrawy z kaszy jaglanej istnieją od wieków, stosunkowo niedawno zyskała ona nowe oblicze. Entuzjaści zdrowego odżywiania przekonali się bowiem do dobroczynnego wpływu łuskanych ziaren prosa na stan organizmu. Szczególne uznanie zyskała jako idealny składnik diety bezglutenowej. Dzięki temu na nowo zagościła w wielu kuchniach, nie tylko jako danie główne, ale także jako komponent smakowitych przekąsek i deserów.

Komentarze

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodawać komentarze