banner newsletter
Cukry i Słodziki Kasza Ryż Syropy i napoje Fasola Dodatki spożywcze Bakalie bez konserwantów Przyprawy świąteczne Karty podarunkowe
Wszystko co musisz wiedzieć o kaszy kuskus – charakterystyka, właściwości zdrowotne i przygotowanie

Wszystko co musisz wiedzieć o kaszy kuskus – charakterystyka, właściwości zdrowotne i przygotowanie

    Porady żywieniowe    0 Komentarzy

W kulturze muzułmańskiej, kuskus świadczy o bogactwie, szczęściu i dobrobycie. Dla nas, jest smacznym dodatkiem do potraw obiadowych. W ostatnich latach, ten rodzaj kaszy zyskał na popularności i zaczął coraz częściej gościć na Polskich stołach. Swój sukces zawdzięcza nie tylko uniwersalności smaku, ale również prostocie przygotowania i właściwościom odżywczym. W dzisiejszym artykule opiszemy wszystko, co musisz wiedzieć o kaszy kuskus: jak gotować, do jakich potraw nadaje się najlepiej i dlaczego warto ją spożywać.

Kuskus – charakterystyka

Chociaż bardziej przypomina drobny makaron, zalicza się ją do rodzajów kaszy. Otrzymywana jest z twardej pszenicy durum, którą miesza się z wodą i formuje charakterystyczne drobne granulki. Warto wspomnieć, że kuskus to produkt o bogatej historii, ponieważ pierwsze spożycie tej kaszy miało miejsce aż 3 tysiące lat p.n.e. Najbardziej powszechna była w Maroku, Algierii, Libii, Tunezji czy Senegalu.

W przeszłości wytwarzano ją ręcznie, poprzez obłuskiwanie ziaren pszenicy. Następnie rozdrabniano ziarna i obtaczano w słonej wodzie i mące. Wysuszone kuleczki były gotowe do spożycia.

Obecnie, kuskusem nazywa się również tradycyjne danie kuchni marokańskiej. Podaje się je na dużym talerzu i polewa sosem warzywno-mięsnym. Rodzina wspólnie zasiada do stołu i spożywa posiłek z jednego naczynia. Potrawy na bazie kuskusu są nieodłącznym elementem ważnych wydarzeń rodzinnych i ceremonii w tym kraju od wieków.

Kuskus i właściwości odżywcze

Indeks glikemiczny

Kuskus indeks glikemiczny ma średni, wynosi on 50. Niestety, różne źródła podają sprzeczne informacje, a niekiedy uważa się, że ten rodzaj kaszy posiada wysoki indeks nawet powyżej 60. Dlatego w przypadku cukrzyków zalecamy spożywanie kuskusu z umiarem, aby uniknąć ryzyka wysokiego poziomu cukru we krwi.

Kasza kuskus kalorie

W 100 gramach tego produktu zbożowego znajduje się około 360 kcal. Produkt wyróżnia się jednak dużą zawartością białka, którego znajdziemy tu więcej, niż w innych rodzajach kaszy. Jest zalecany w diecie niskotłuszczowej ze względu na niewielką ilość tłuszczu. W 100 gramach kaszy zawiera się tylko 2 gramy. Dodatkowo, kuskus nie zawiera cholesterolu.

Wartości odżywcze

W kaszy kuskus znajdziemy bardzo dużo składników odżywczych, takich jak:

  • żelazo,
  • sód,
  • wapń,
  • fosfor,
  • witaminy z grupy B (niacyna, kwas foliowy),
  • błonnik.

Aby zwiększyć przyswajalność żelaza z kaszy kuskus, polecamy spożywać go w towarzystwie produktów z wysoką zawartością witaminy C (papryka, cytrusy). Jak widzisz, kuskus ma bardzo dużo dobroczynnych właściwości, dlatego warto wprowadzić go do swojej diety. Urozmaicone posiłki na bazie tego rodzaju kaszy będą miały pozytywny wpływ na organizm, dodadzą energii i jednocześnie będą pożywne i smaczne.

Kasza kuskus jak gotować?

Jeżeli zastanawiasz się, jak ugotować kaszę kuskus, to odpowiemy na to pytanie bardzo szybko. Jej przygotowanie należy do najłatwiejszego ze wszystkich rodzajów kasz. Kuskus nie wymaga płukania, moczenia w wodzie ani długiego procesu gotowania. Jedyne co należy w tej kwestii zrobić, to zalać ziarna kaszy kuskus wrzącą wodą i odstawić na kilka minut. Kiedy napęcznieją, są gotowe do spożycia. W zależności od tego, jaką potrawę przygotowujemy, możemy zalać kaszę wrzącym mlekiem lub bulionem i efekt będzie dokładnie ten sam.

Pomysły na dania z użyciem kaszy kuskus

Jeżeli chcesz urozmaicić potrawy obiadowe, kasza kuskus doskonale zastępuje ziemniaki czy ryż. Idealnie komponuje się z wszelkimi przyprawami, dlatego można dodać odrobinę oliwy z oliwek lub soku z cytryny, czy świeżych ziół.

Kuskus po marokańsku

Dla fanów orientalnych przepisów, można przygotować kuskus w stylu marokańskim. Należy wtedy polać ją aromatycznym sosem warzywnym i dodać odrobinę wołowiny. Tak gotową potrawę uzupełniamy o orientalne przyprawy: kmin rzymski, kolendra, wędzona papryka i pieprz cayenne. Najlepsze warzywa do przygotowania sosu to: bakłażan, cebula, cukinia, papryka, marchew, pomidory i oliwki. Kuskus po marokańsku jest również wzbogacony o żurawinę i rodzynki, aby nadać mu charakterystyczny, słodkawy posmak.

Arabska sałatka z kuskusem

Tabbouleh, to tradycyjna arabska sałatka z kuskusem lub kaszą bulgur BIO. Oprócz wybranego rodzaju kaszy potrzebujemy świeżych warzyw (pomidor, ogórek, papryka, dymka), ziół (natka pietruszki, mięta, tymianek) oraz ulubionych dodatków, takich jak czosnek, cytryna, oliwa z oliwek, sól i pieprz. Pokrojone w kostkę warzywa mieszamy z ziołami i przyprawami, a potem łączymy z ostudzoną kaszą. Sałatka może być traktowana jako samodzielne danie, lub stanowić dopełnienie do obiadu.

Komentarze

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodawać komentarze